Vicky en Jeff in Zuid-Afrika

Swaziland - Krugerpark - Hoedspruit

Swaziland
Maandag op tijd op pad gegaan om naar Swaziland te rijden. Het was ongeveer 6 uur rijden en we mogen weer een land op ons lijstje zetten! We hebben een mooie exit stempel van Zuid-Afrika en een entrance stempel van Swaziland, voor wel 5 hele euro's! De wegen zijn over het algemeen goed te doen, alleen de laatste paar kilometer waren zand, hobbels en gaten in de weg. We slapen in het Mlilwane Sanctuary, een super mooi wildlife park. Het is heel tof om echt in zo'n park te slapen. We slapen in een bijenhuisje, net centerparc, maar dan anders! We hebben al een paar keer bezoek gehad van de struisvogel voor de 'deur' (lees: houten plank die je voor de deur schuift). Ik vind hem nogal eng, maar het is Jeffs grote vriendje geworden! 's Middags hebben we lekker rustig aan gedaan en nog eventjes van het zonnetje genoten en 's avonds lekker gegeten.

Dinsdag weer vroeg op voor een Game Drive door het park. Eerst nog even lekker ontbijten aan een waterpoel met nijlpaarden. De Game Drive was voor ons verwende safari-gangers een beetje teleurstellend. In de hoop om een neushoorn te zien zagen we alleen wat zebra's en vele soorten antilopen, het was echt wel heel mooi, maar niks geen grote dieren. Het leukste was nog dat die gids heel boeiend zat te vertellen over alle antilopen en ik me verplicht voelde om foto's te maken. 's Middags nog even naar Lombana geweest, lekker geluncht bij de KFC :) Daarna nog in het park mountainbikes gehuurd, wat een grap was dat na zes weken niks geen beweging gehad te hebben. Het was wel heel leuk om door het park en tussen de zebra's te fietsen. Nog even gestopt bij een waterpoel om naar een krokodil te staren (of hij naar ons??!!??). We hadden ons toch wat vergist in de zwaarte van het fietsen (heuvel op, zandweg, gaten in de weg), 's avonds dus flinke zadelpijn! 's Avonds in het kamp gegeten aan de waterpoel met de nijlpaarden, je raakt er bijna aan gewend! Morgen op weg naar het Krugerpark, hopelijk de rest van de BIG FIVE te spotten!

Krugerpark
Eindelijk op weg naar het Krugerpark, het mooiste (en toeristische) park van Zuid-Afrika. Bij de gate nog even een klein probleempje, onze reservering was geannuleerd. Na een paar telefoontjes met de travelagent werd alles geregeld. Het is hier heerlijk 30 graden en we hebben een leuk huisje in een groot restcamp. 's Avonds hebben we een sunsetdrive gemaakt. Het was heel mooi om 's avonds door het park te rijden, alleen helaas niks gezien. Buiten wat zwijnen, zebra's en antilopen konden we niks afschrijven van ons lijstje. WE denken dat we in Hluhluwe heel erg verwend zijn geraakt. Morgen gaan we zelf een stuk rijden door het Krugerpark, hopelijk gaan we dan wat moois spotten!
Donderdagochtend lekker rustig opgestaan en onbijtje gehaald. Vervolgens het Krugerpark ingegaan. Het was heel kick om zelf te kunnen rijden, de wegen zijn er ook best goed. Gisteren nog een kaart gekocht, dus we weten de weg. We hebben wel 300 olifanten gezien, giraffen, krokodillen, nijlpaarden, zebra's, mooie vogels, buffels, baboons en noem maar op. Helaas nog steeds geen leeuw of luipaard gezien, dus we zitten nog steeds op 3 van de 5.. Na in het totaal zo'n 7 uur door het Kruger gereden te hebben uiteindelijk nog haasten voor de gate (die sluit echt om 18.00u) en op weg naar onze volgende slaapplek. Na een verschrikkelijke zandweg aangekomen bij Pezulu Tree Lodge nabij Hoedspruit. Wat geweldig! De naam zegt het al, we slapen in een enorme boomhut, met een bad met uitzicht op de bush. Bij aankomst hadden we in de tuin al gezelschap van zebra's. Wat wil je nog meer? Na even snel wat gedronken te hebben zijn we gaan eten, dit gebeurd hier met zijn allen tegelijk, best gezellig.

Hoedspruit
Vrijdagochtend mochten we heerlijk om 06.15 verzamelen, we kregen nog snel wat te drinken en toen gingen we samen met een Ranger op pad. We hebben zo'n 2 uur door de bush gelopen, het was echt heel tof! We hebben giraffen, zebra's, gnoes en een struisvogelnest gezien. Het was heel leuk om alles van zo dichtbij te kunnen zien! 's Middags zijn we naar The Cheeta Breeding Project geweest (als we ze dan toch niet in het wild gaan zien ;-)). Het was heel interessant om alles te weten te komen over hoe ze ervoor zorgen dat vele bedreigde diersoorten blijven bestaan. 's Middags was het tijd voor onze game drive. Samen met nog wat toeristen en twee rangers zijn we de bush in gereden op zoek naar de Big Five. Al snel stonden we oog in oog met olifanten, echt geweldig hoe dichtbij je kon komen. Verder o.a. nog krokodillen, nijlpaarden, neushoorns, buffels en giraffen gezien. En jaa.... op het laatst ook nog een paar leeuwen. Ze lagen super beschut in de bosjes, dus foto's zijn niet gelukt, maar we hebben ze gezien! We moeten dus maar blij zijn met vier van de vijf!

Rene Steevens

wat leuk om te lezen dat jullie zo veel zien en beleven geweldig gewoon, ik sla alles in me op misschien wat wat voor ons ook, geweldig voor jullie ik weet zeker dat jullie de big 5 zien gr.Rene morgen schrijf je moeder doei

Jo

Lichtelijk jaloers zit ik hier nachtdienst te draaien maar hoop voor jullie dat jullie de luipaard nog gaan zien. Ik heb die ook niet gezien maar ze schijnen er echt te zitten.

Met de konijntjes gaat t goed, beetje nat geworden vandaag door een flinke onweersbui, ook zijn ze lekker aan het verharen dus het hele balkon zit er onder

yvonne

hai Vick,Jeff ,wat een heel leuk verslag zeg ik vind wel dat jullie al heel veel gezien hebben hoor,het klinkt allemaal heel fantastisch, het is net een natuurfilm.
Jeff, geen stuisvogel mee naar huis nemen hoor. De konijntjes zijn weer opgedroogd ,vandaag even langs geweest, de laatste was terug gebracht. Hier heel veel regen, kaplaarzen nodig om naar buiten te kunnen echt om doodziek van te worden. dus genieten jullie nog maar lekker van het mooie weer daar.Nou groetjes dan maar weer en kijk uit naar het volgende verslag liefs kusjes

Fenke

Super ervaringen doen jullie op zeg! Komende week nog heerlijk genieten!! Xx